Monday, August 7, 2017

MISI IMPOSSIBLE - Ain Lutfi, Nurul Asma, Ana Rohani, Hassan Hasaa'ree Ali, Mazaitu Hidayah, Zamri Shahri & Sakinah Said



Semasa sambutan Hari Jururawat peringkat kolej beberapa bulan yang lalu, ada sekumpulan anak muda membuka meja menjual beberapa tajuk buku. Ketua Program Jururawat yang mengiringi lawatan hamba ketika itu memperkenalkan hamba kepada salah seorang daripada mereka yang bernama Zamri. Zamri merupakan seorang jururawat dan bekas pelatih kolej hamba. Mereka giat mempromosikan beberapa buah buku yang ditulis sendiri oleh para jururawat serta pegawai perubatan. Hamba telah diahadiahkan dengan dua buah buku termasuk buku Misi Impossible ini, dimana saudara Zamri turut menyumbangkan tulisan beliau.

Buku ini merupakan catatan pengalaman, isi hati, panduan, tips, nasihat, semangat dan pelbagai lagi hasil tulisan beberapa orang jururawat. Kesemua mereka ini berkhidmat di hospital kerajaan kecuali seorang yang telahpun berhenti dan berkhidmat di hospital di luar negara. Mereka mencatatkan perasaan dan isi hati mereka lewat buku ini. Semuanya disampaikan dalam irama yang santai tanpa istilah perubatan yang terlalu kompleks sehingga menyusahkan pembaca.

Kita maklum bahawa perkhidmatan kesihatan di negara kita ini sering menjadi perhatian pihak awam. Kadang kala apabila berlaku sesuatu yang tidak kena di pandangan mata awam, mereka ini lebih cenderung untuk menulis secara semberono di media sosial.Sedangkan apa yang mereka tulis itu berlawanan daripada perkara yang sebenarnya. Tulisan awam ini pula kebanyakannya lebih kepada untuk memperlekehkan serta mencemuh perkhidmatan yang sedia diterima sama ada oleh mereka ataupun para waris.

Hamba pernah membaca satu tulisan yang memperlekehkan hasil jahitan luka oleh pegawai perubatan kepada pesakit. Sambil menyiarkan gambar jahitan tersebut, pengadu mendakwa mutu jahitan berkenaan amat teruk serta dibuat secara sambil lewa. Mentaliti orang seperti ini apabila disebut jahitan, mereka membayangkan satu jahitan yang kemas seperti orang menjahir langsir di rumah. Komen tersebut telah mendapat maklumbalas yang meluas terutamanya daripada golongan perubatan itu sendiri di mana mereka menyifatkan jahitan berkenaan sudah cukup cantik. Pengadu yang asalnya inginkan perhatian akhirnya telah dihentam dengan teruk oleh para netizen.

Dalam buku ini juga para jururawat menyampaikan isi hati tentang layanan pesakit serta waris terhadap mereka, ada yang baik dan ada yang sebaliknya. Banyak juga peristiwa yang memberikan kesan terhadap mereka sehingga meninggalkan kenangan. Ada yang pada asalnya tidak minat lansung untuk menjadi seorang jururawat tapi akhirnya menyedari akan kelebihan profesyen tersebut.

Buku ini turut menyelitkan beberapa info serta tips kesihatan yang perlu diketahui oleh umum seperti jumlah air yang boleh diambil oleh pesakit buah pinggang yang kronik, apa itu kemurungan, kenapa perlu berpuasa sebelum menjalani pembedahan, penjelasan mengenai antibiotik dan sebagainya. Ia banyak membetulkan salah faham masyarakat atau saya lebih suka gunakan istilah kepercayaan masyarakat yang sebenarnya merupakan satu mitos. Mitos sebeginilah yang sebenarnya banyak memudaratkan pesakit. Contohnya kepercayaan kepada supplemen yang boleh menyembuhkan pelbagai penyakit sedangkan dalam banyak hal, supplemen inilah yang menambahkan lagi tenatnya pesakit.

Buku ini hamba syorkan untuk bacaan bakal jururawat agar bukan sahaja dapat mengambil pengalaman tetapi juga sebagai satu semangat dalam menjalankan tugas. Masyarakat umum juga perlu membaca buku ini agar tahu akan isi hati seorang jururawat agar anda lebih memahami tugas mereka di wad hospital dan klinik supaya tidak timbul rungutan di atas perkara yang anda tidak ketahui. Sewajarnya buku ini diletakkan di tepi katil setiap pesakit untuk bacaan mereka dan juga waris.

Terima kasih para jururawat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...